تیم تحریریه اکووات: در مقاله اول راهنمای روشنایی در مورد انواع نورپردازی و در مقاله دوم در رابطه با مشخصات چراغ‌های مختلف مورد استفاده در یک فروشگاه در زمان طراحی روشنایی جدید و یا نورپردازی اولیه فروشگاه صحبت کردیم. این مقاله به بررسی و انتخاب گزینه‌های موجود برای طراحی روشنایی و برآورد هزینه روشنایی می‌پردازد.

گام سوم: طراحی روشنایی و برآورد هزینه.

بعد از دانستن مبانی نورپردازی و انواع چراغ، حالا می‌توانید روشنایی فروشگاه خودتان را طراحی کنید. کافیست یک کاغذ بردارید یا که از یک نرم افزار کامپیوتری طراحی (CAD) استفاده کنید و پلان فروشگاه‌تان را بر روی آن به صورت شماتیک و کلی پیاده کنید. در مراحل بعدی می‌بینیم که کیفیت و دقت نقشه‌ای که از فروشگاه می‌کشید چندان مهم نیست.

لزلی استرن می‌گوید بهتر است که طراحی روشنایی و نورپردازی خود را به صورت مرحله به مرحله انجام دهید، و در هر مرحله هر کدام از سبک‌های نورپردازی که فروشگاه شما لازم دارد را کامل کنید، سپس سراغ سبک بعدی بروید. اولویت در این مراحل با نورپردازی تاکیدی (accent lighting) است.

همان طور که پیش از این در رابطه با نورپردازی تاکیدی صحبت کردیم، نورپردازی تاکیدی به منظور جلب توجه و برجسته‌تر کردن یک محصول استفاده می‌شود. چراغ‌های قابل تنظیم، چراغ‌های ریلی و چراغ فکی از جمله چراغ‌هایی هستند که می‌توانیم از آن‌ها برای نورپردازی تاکیدی استفاده کنیم. در این مرحله مکان‌هایی را که می‌خواهیم بیش‌تر از بقیه فضاها به چشم بیایند را روشن می‌کنیم؛ برای مثال در یک بوتیک این فضاها شامل قفسه‌ها، ویترین و محل‌های قرارگیری مانکن‌ها می‌شود.

بعد از این که محل مناسب چراغ‌های تاکیدی را مشخص کردید، وقت آن می‌رسد که مکان چراغ‌های موضعی را مشخص کنید. نورپردازی موضعی نواحی مختلفی مانند صندوق، باجه راهنما، اتاق‌های پرو و تمامی محل‌هایی که نیاز به نور بیشتری برای انجام کار دارند را شامل می‌شود.

می‌توانیم نورپردازی موضعی را با نورپردازی دکوراتیو ترکیب کنیم؛ به این معنی که برای تامین نور نقاطی که به نورپردازی موضعی نیاز دارند، از انواع روشنایی قابل استفاده در روشنایی دکوراتیو مانند لوسترها، چراغ‌های آویز، چراغ‌های دیواری و … استفاده کنیم تا علاوه بر تامین نور مورد نیاز آن محل، به زیبایی فروشگاه خود نیز افزوده باشیم.

مرحله بعدی جانمایی نصب چراغ‌های دکوراتیو است. بعد از طراحی نورپردازی تاکیدی و نورپردازی موضعی می‌توانید محیط فروشگاه خود را بررسی کنید و ببینید آیا هنوز جایی وجود دارد که بتوان آن را به وسیله یک چراغ تزیینی زیبا روشن کرد؟ در بسیاری از فروشگاه‌ها جای کافی برای یک لوستر در وسط فروشگاه پیدا می‌شود که ظاهر فروشگاه را کاملا تغییر می‌دهد و زیبایی خاصی به آن می‌بخشد.

نورپردازی تزیینی و دکوراتیو باعث می‌شود که فروشگاه شما چشم مشتری را بگیرد و نگاه او به برند شما عوض شود. لزلی استرن می‌گوید: «انتخاب یک لوستر مناسب برای مکان مناسب باعث می‌شود که فروشگاه شما در ذهن‌ها بماند.» مسئله مهم دیگری که وجود هم‌خوانی تزیینات با سبک چیدمان و طراحی فروشگاه شماست. نمی‌شود یک لوستر کلاسیک و قدیمی را وسط یک فروشگاه مدرن قرار داد.

راهنمای روشنایی فروشگاه در ۴ گام – بخش سوم طراحی روشنایی

مرحله آخر استفاده از نورپردازی عمومی برای پر کردن فضاهای تاریک مانده فروشگاه است. تا قبل این مرحله بخش زیادی از فروشگاه شما با نورپردازی تاکیدی، موضعی و تزیینی روشن شده است و حالا نوبت آن است که فضاهای تاریک‌تر را بوسیله نورپردازی عمومی روشن کنید تا روشنایی یکدست و دلچسبی در فروشگاه‌تان داشته باشید.

برای نورپردازی عمومی می‌توانید از پنل‌های ال ای دی و چراغ‌های توکار سقفی استفاده کنید. لزلی استرن معتقد است این رویه پایین به بالای طراحی روشنایی باعث می‌شود تا تمام فروشگاه شما نور یک دست و دلپذیری داشته باشد. اجرای نورپردازی عمومی در مرحله آخر باعث می‌شود تا هیچ ناحیه‌ای در فروشگاه شما بیش از حد روشن نشده باشد و نورپردازی تاکیدی بتواند کار خودش را به خوبی انجام بدهد و حواس مشتریان را به سمتی که محصولات شما قرار گرفته‌اند جلب کند.

اگر قصد خرید چراغ‌های ال ای دی را داشته باشید ممکن است با دیدن قیمت‌های اولیه محصولات در تصمیم خود شک کنید و یا قید طراحی دوباره روشنایی مغازه و فروشگاه خود را بزنید. چراغ‌های ال ای دی با توجه گسترش و ارزان‌تر شدن تکنولوژی تولید چراغ‌های ال ای دی نسبت به گذشته کاهش قیمت شدیدی داشته‌اند اما هنوز ممکن است از نظر بعضی‌ها و در مقایسه با متدهای دیگر روشنایی (چراغ‌های کم مصرف و رشته‌ای) قیمت بالایی داشته باشند. در این جا باید برای شما یادآوری کنیم که چراغ‌های ال ای دی ۲۵٪ چراغ‌های رشته ای و ۴۰٪ لامپ‌های کم مصرف انرژی مصرف می‌کنند و به همین میزان در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌شود. دوره بازگشت هزینه‌ی شما برای چراغ‌های ال ای دی در حدود ۲ تا ۳ سال تخمین زده می‌شود؛ یعنی ۲ تا ۳ سال زمان می‌برد که تمامی هزینه‌ای که برای خرید چراغ‌های ال ای دی کرده‌اید را از طریق صرفه‌جویی در هزینه برق به جیب‌تان برگردد و از آن‌جا به بعد این شمایید که سود می‌کنید. پس حتما در هنگام خرید به میزان انرژی صرفه‌جویی شده و سودی که از طریق استفاده از چراغ‌های ال ای دی بهره‌مند می‌شوید را مد نظر داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print