تیم تحریریه اکووات: روشنایی فروشگاهی یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که شما به عنوان مدیر فروشگاه یا طراح دکوراسیون آن بایستی پیش از شروع به کار یک فروشگاه به آن توجه کنید. صنعت مبلمان و صنایع چوبی نیز با توجه به ماهیتشان، نیاز دارند تا با قرار گرفتن در محیطی روشن و با نوری با کیفیت، محصولات خود را به مشتریان عرضه کنند. به دلیل مقیاس این صنعت و اهمیت نور در این بخش از بازار، تصمیم گرفتیم تا توضیحاتی را پیرامون روشنایی و نورپردازی فروشگاه مبلمان ، سرویس چوب و اثاثیه منزل ارائه کنیم، به این امید که این توضیحات به کمک شما بیایند و به رونق کسب و کار شما کمک کنند. با اکووات همراه باشید.

شاید کمتر کسی وقتی وارد یک محیط با روشنایی و نورپردازی حرفه‌ای و مدرن می‌شود، متوجه تفاوت نور آن با سایر نورپردازی‌هایی که کیفیت کمتری دارند بشود، ولی دانشمندان دریافته‌اند تاثیری که این نورپردازی بر ناخودآگاه فرد می‌گذارد انکار ناپذیر است. وقتی شما وارد فضایی با نورپردازی مناسب می‌شوید، شاید تنها چیزی که احساس کنید، راحتی و آرامشی است که به واسطه حضور در آن فضا پیدا کرده‌اید. تحقیقات نشان داده‌است که مردم به سوپرمارکت‌هایی که نور مناسبی دارند بیشتر سر می‌زنند و ترجیح می‌دهند از آنجا خرید کنند، هر چند فاصله دورتری تا خانه‌شان داشته باشد. نورپردازی خوب برای هر کدام از اصناف و مشاغل تعاریف متفاوتی دارد و میزان نور مورد نیاز هر کدام از اصناف بسته به نوع فعالیت و نوع مشتریان و میزان مراجعه آن‌ها متفاوت است.

راهنمای روشنایی و نورپردازی فروشگاه مبلمان و اثاثیه خانه

بهترین راه شناخت نورپردازی و روشنایی مناسب، شناخت نورپردازی و روشنایی بد و نامناسب است. نورپردازی بی کیفیت و یا غیر اصولی بر میزان فروش مشاغلی مثل فروش مبلمان تاثیر منفی می‌گذارد. برای مثال اگر شما فقط از چراغ‌های ریلی برای روشنایی فروشگاه استفاده کرده باشید، احتمالا یکدست نبودن و وجود فضاهای تاریکتر در فروشگاهتان زیاد است. یا اگر دمای رنگ نوری که استفاده کرده‌اید بالا باشد، به قولی از نور مهتابی برای روشنایی فروشگاهتان استفاده کرده باشید، حتما از تاثیرات منفی این نور در میزان فروش و تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است خبر نداشته اید. نتیجه تمامی این نورپردازی‌های غلط و غیر اصولی می‌شود از بین رفتن سرمایه و کاهش فروش.

از کجا شروع کنیم؟ میزان لوکس مورد نیاز در نورپردازی فروشگاه مبلمان

اولین و شاید مهم‌ترین موضوع در نورپردازی فروشگاه مبلمان این است که چه قدر نور لازم داریم؟ مرجع مشخص و معتبری تا به حال در رابطه با این مسئله مقاله یا آیین‌نامه مشخصی را منتشر نکرده است که به عنوان سنگ محک و ابزار سنجش بتوانیم از آن استفاده کینم، اما طی تحقیقاتی که انجام داده‌ایم، متوجه شدیم فروشگاه‌های زنجیره‌ای معتبر مبلمان در سرتاسر دنیا استانداردهای خاصی را برای روشنایی دارند. این استانداردها در قالب روشنایی عمومی و روشنایی تاکیدی بیان شده است که در جدول زیر برای شما آورده‌ایم.

فروشگاهنورپردازی عمومی (لوکس)نورپردازی تاکیدی (لوکس)
بارنز اند نوبل۸۶۰
بست بای۸۶۰
روکو۵۳۷٫۵
لیزی بوی۲۱۵۵۳۷٫۵
هوم دیپو۸۶۰

اگر در رابطه با مفاهیم نورپردازی عمومی و نورپردازی تاکیدی اطلاعاتی ندارید، به شما توصیه می‌کنیم حتما مقاله «راهنمای روشنایی فروشگاه در ۴ گام – بخش اول: شیوه‌ها و لایه‌های نورپردازی» را بخوانید.

همانطور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، میزان نوری که فروشگاه‌های مختلف برای نورپردازی و روشنایی محصولاتشان انتخاب کرده‌اند، متفاوت است. اگر شما در فروشگاه‌تان می‌خواهید اطلاعات را در قالب نوشته و استندهای کوچک در کنار هر دست از مبلمان موجود در فروشگاه به مشتریان عرضه کنید، مسلما نور بیشتری لازم دارید تا زمانی که بخواهید با یک نورپردازی تزئینی و زیبا، جلوه‌های بصری محصولاتتان را به رخ مشتریان بکشید. موضوع دیگر در بحث میزان روشنایی، انتقال حس و حال فروشگاه شما به واسطه میزان روشنایی به مشتریان است. میزان نور و نحوه نورپردازی تصویری کلی در ذهن مشتری ایجاد می‌کند که تاثیر زیادی در رفتار خرید وی می‌گذارد.

به نظر می‌رسد میانگین روشنایی بیشتر از حدود ۴۰۰ لوکس برای بخش مبلمان لازم نباشد و حرکت به سمت اعداد بیشتر اتلاف هزینه و انرزی باشد. روشن‌تر کردن فضا باعث می‌شود تا کنتراست مورد نظر در چشم مخاطب برای تشخیص مناسب جزییات مبلمان ایجاد نشود. معمولا برای نورپردازی تاکیدی و ایجاد کنتراست مد نظر میان محصول و فضای پیرامون، توصیه می‌شود روشنایی تاکیدی حدود ۲ الی ۳ برابر نورپردازی عمومی باشد. بیشتر از این میزان روشنایی، جزییات چوب و پارچه‌هایی را که تولیدکننده آن با ظرافت و هنر تبدیل به مبلمان کرده است، برای مخاطبان قابل رویت نیست و روشنایی باعث ایجاد دافعه می‌شود.

پس بهتر است که میزان روشنایی عمومی فروشگاه را حوالی ۴۰۰ لوکس در نظر بگیریم. آن نقاطی را هم که قصد داریم حواس مشتری را به آن جلب کنیم، نیز دو تا سه برابر آن یعنی حدود ۸۰۰ الی ۱۲۰۰ لوکس، روشن کنیم.

نمایشگاه مبلمان خودتان را مانند خانه‌تان نورپردازی نکنید.

خیلی از فروشندگان مبلمان معتقدند چون مشتریان می‌خواهند محصول خریداری شده را در قسمتی از خانه مثل هال و پذیرایی قرار دهند، پس باید نورپردازی فروشگاه مبلمان و لواز خانگی آن‌ها نیز همان فضا را شبیه‌سازی کند. مهم‌ترین نکته‌ای که این فروشندگان در نظر نمی‌گیرند این است که کسی در پذیرایی خانه‌اش قصد فروش مبلمان به کسی را ندارد و لازم نیست که تمامی ظرافت‌ها و زیبایی‌هایی که در ساخت مبلمان مورد نظر بکار رفته را به خوبی نمایش دهد. در واقع نکته‌ای که فراموش می‌شود، تفاوت ذاتی میان خانه و فروشگاه است.

اگر با بازار روشنایی آشنایی نسبی داشته باشید حتما می‌دانید که تکنولوژی حرف تعیین کننده و اصلی را در این بازار می‌زند. زمانی لامپ‌های التهابی و رشته‌ای، مدتی لامپ‌های فلورسنت و سپس هالوژن‌ها انتخاب اول طراحان و مجریان روشنایی بود. امروز نیز لامپ و چراغ های ال ای دی به عنوان انتخاب اصلی بسیاری از صاحبان مشاغل و طراحان روشنایی است. چراغ‌های ال ای دی مصرف انرژی بسیار پایینی دارند و کیفیت نور آن ها نیز در قیاس با چراغ‌های قدیمی‌تر مثل فلورسنت یا رشته‌ای بسیار بسیار بیشتر است. امکان تنظیم نور و استفاده از دیمر، عدم نیاز به گرم شدن برای رسیدن به حداکثر کارایی، عدم تولید گرمای شدید و امکان خرید در دمای رنگ نورهای مختلف نیز از ویژگی‌های دیگر چراغ و لامپ های ال ای دی هستند.

یکی از تمایزهای اساسی لامپ و چراغ های ال ای دی با چراغ های قدیمی‌تر کیفیت نور این چراغ‌های جدید و مدرن است. چراغ‌های ال ای دی در میان انواع ادوات روشنایی، بالاترین کیفیت نوری را عرضه می‌کنند. چراغ‌های ال ای دی اکووات با CRI (شاخص نمود رنگ) ۹۵ یکی از باکیفیت‌ترین محصولات موجود در بازار روشنایی هستند. شاخص نمود رنگ فاکتوری است که نشان می‌دهد یک چراغ تا چه میزان از طیف رنگ‌های موجود در طبیعت را می‌تواند به خوبی نشان دهد. وقتی شما از چراغی با شاخص نمود رنگ پایین استفاده کنید ممکن است که برخی رنگ‌ها  در چشم مشتریان متفاوت با آن چه که در واقعیت هست دیده شوند و این موضوع در خرید آن‌ها تاثیر گذار باشد.

موضوع دیگر چشمک نزدن چراغ‌های ریلی است. لامپ و چراغ های فلورسنت و کم مصرف ، علاوه بر اینکه از گاز سمی جیوه برای تولید نور استفاده می‌کنند، به صورت نامحسوس در حال چشمک زدن هستند که موجب بروز سردردهای مزمن در دراز مدت می‌شود. چراغ های ال ای دی نور یکدست و یکپارچه‌ی باکیفیتی را تولید می‌کنند و ضرری برای سلامت مشتریان و کارکنان فروشگاه ندارند.

برای تامین نورپردازی عمومی فروشگاه مبلمان‌تان می‌توانید از چراغ‌های توکار و پنل های ال ای دی ۶۰×۶۰ ۶۰ وات اکووات استفاده کنید. پنل های ۶۰×۶۰ به عنوان نمونه چراغ‌هایی مدرن و جدید ظاهری جذاب و ویژه به فروشگاه شما می‌بخشند. در کنار این پنل ها، می‌توانید از انواع چراغ‌های ریلی برای تامین روشنایی تاکیدی و برجسته کردن محصول نسبت به فضای پیرامون استفاده کنید. چراغ‌های ریلی علاوه بر جلوه بصری زیبا و مناسبی که دارند، با امکان جابجایی و تغییر زاویه، دست شما را در ایجاد تغییرات آتی در ساختار نورپردازی فروشگاهتان باز می‌گذارد.

قدم آخر

وقتی کار نورپردازی و روشنایی فروشگاهتان به پایان رسید، حتما به عنوان ناظری خارجی و بی طرف وضعیت روشنایی فروشگاه‌تان را بررسی کنید. وارد فروشگاه شوید و خودتان را به جای مشتری قرار دهید و بررسی کنید که مشتری به محض ورود به فروشگاه با چه چیزی مواجه می‌شود. آیا تصویری که از فروشگاه شما در ذهن او نقش می‌بندد مطلوب و مناسب است یا خیر؟

برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مشاوره در رابطه با پروژه‌های روشنایی می‌توانید با شماره تلفن ۶۶۷۵۲۰۰۵-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print