تیم تحریریه اکووات: مراکز تجاری این روزها از حالت ساده سابق خود که مجموعه‌ای از مغازه‌های مختلف در کنار یکدیگر بودند خارج شده‌اند و حالا جای مشخص و ثابتی در برنامه‌های اوقات فراغت خانواده‌ها دارند. بالتبع نورپردازی و روشنایی مراکز تجاری نقش به سزایی در تجربه‌ای که مشتریان از حضور در آن فضا دارند ایفا می‌کند. بخش دوم راهنمای نورپردازی و روشنایی فروشگاهی و تجاری در رابطه با نورپردازی و روشنایی مراکز تجاری است.

راهنمای نورپردازی و روشنایی فروشگاهی و تجاری – نورپردازی و روشنایی مراکز تجاری

نورپردازی صحیح فاکتوری اساسی در جهت موفقیت و جذابیت هر مرکز خریدی محسوب می‌شود. به طور کلی می‌توانیم بگوییم روشنایی مناسب علاوه بر بهره‌وری و طول عمر بالا و کاهش هزینه‌های عملیاتی بایستی توجه مشتریان را به سمتی که باید جلب کند، آن‌ها را در مسیریابی راهنمایی کند و ایمنی لازم در فضاهای مختلف فضای تجاری تامین کند.

روشنایی و نورپردازی یک مرکز تجاری معمولا از چند بخش مختلف تشکیل شده است:

۱- نما و ظاهر مجموعه

۲- ویترین فروشگاه‌ها و پنجره‌ها

۳- راهروها و محوطه مرکز تجاری

۴- انبار و فضاهای غیرتجاری

۵- کافه و رستوران

۶- پارکینگ

یک مرکز تجاری یا پاساژ مجموعه‌ای یک دست از ساختمان‌ها و مغازه‌هایی است که در کنار هم برای انجام امور تجاری ساخته شده‌اند. معمولا در مجتمع‌های تجاری انواع مختلف مشاغل و اصناف را مشاهده می‌کنیم. هایپرمارکت‌های بزرگ چند طبقه در کنار نمایندگی برندهای مشهور، سینما، رستوران، بانک، باشگاه ورزشی، کتاب فروشی و تعداد زیادی فروشگاه‌های کوچک که به وسیله راه‌روها و فضاهای مختلف به یکدیگر متصل شده‌اند و یک مجموعه تجاری که اغلب اهداف تفریحی و سرگرمی دارد را نیز تشکیل داده‌اند. در ادامه نکات مربوط به نورپردازی هر کدام از فضاهای ذکر شده را با هم مرور می‌کنیم.

نورپردازی و روشنایی مراکز تجاری : ترغیب و تهییج مشتریان

نورپردازی نما و ظاهر مجموعه تجاری

اینکه رهگذران را چطور تحت تاثیر ظاهر مرکز تجاری خود قرار دهید ارتباط مستقیمی با میزان مشتریانی که وارد مجموعه شما می‌شوند، دارد. نورپردازی حساب شده، تاثیرگذار و زیبا می‌تواند کنجکاوی مردم را نسبت به آن چه که داخل مرکز تجاری می‌گذرد جلب کند و آن‌ها را تشویق کند تا از نزدیک نگاهی به فروشگاه‌ها و غرفه‌های پاساژ بزنند. فرقی نمی‌کند که مبلمان بفروشید یا تلفن همراه، خوراکی بفروشید یا لباس، نورپردازی مناسب باعث جلب نظر مخاطبین و برانگیختن کنجکاوی آن‌ها می‌شود.

محصولات پیشنهادی:

نورپردازی ویترین فروشگاه‌ها و پنجره‌ها

در دو مقاله «رابطه نورپردازی ویترین و افزایش فروش» و «چراغ فروشگاهی و بهبود روشنایی ویترین فروشگاه‌ها» در رابطه با اهمیت نورپردازی ویترین فروشگاه‌ها صحبت کرده‌ایم. این مباحث در رابطه با نورپردازی ویترین و نمای بیرونی فروشگاه‌های یک مجتمع تجاری نیز صدق می‌کنند. استفاده از تکنولوژی مدرن ال ای دی و نورپردازی با کیفیت موضوعاتی هستند که می‌توانند تغییرات محسوسی در این بخش ایجاد کنند.

محصولات پیشنهادی:

نورپردازی و روشنایی مراکز تجاری : سرگرمی و آرامش

راهروها و محوطه مرکز تجاری

راهروها، راه‌پله‌ها، آسانسورها و فضاهای مشاع مثل اطراف آب‌نماها و محل‌های استراحت از مهم‌ترین موضوعاتی هستند که در هنگام طراحی روشنایی بایستی به آن‌ها توجه کرد. این فضاها به عنوان مسیرهای اتصال مشتریان به فروشگاه‌ها بایستی بالاترین کیفیت ممکن برای روشنایی را به مشتریان ارائه دهند، چرا که اگر غیر از این باشد موجب خستگی و آزردگی آن‌ها می‌شود. ممکن است مشتریان مدت زمان زیادی را در مرکز تجاری سپری کنند و برای صرف غذا به کافه یا رستوران مجتمع سری بزنند. فراهم کردن فضایی آرام برای خانواده‌ها به منظور صرف غذا و استراحت می‌تواند چنان تاثیر مثبتی در ذهن آن‌ها بگذارد که درآینده نه برای خرید، بلکه برای صرف غذا به مرکز تجاری شما مجدد سر بزنند. موضوع دیگر استفاده از نور طبیعی خورشید در فضاهای تفریحی و استراحت مجتمع است.

راهنمای نورپردازی و روشنایی فروشگاهی و تجاری – نورپردازی و روشنایی مراکز تجاری - اصول نورپردازی پاساژ مال و مجتمع تجاری

پیشنهاد ما به شما استفاده از نورهای گرم و آرامش بخش با کمترین میزان خیرگی و تابش غیر مستقیم است تا فضای مطلوب و دقایقی آرام را به مشتریان هدیه بدهید. به کارگیری اصول نورپردازی انسان محور و استفاده از سنسورها می‌تواند کیفیت روشنایی محیط را بهبود بخشد.

محصولات پیشنهادی:

نورپردازی و روشنایی مراکز تجاری : حوالی مرکز خرید

پارکینگ، انبار و فضاهای غیرتجاری

در مقاله «ویژگی‌های سیستم نورپردازی و روشنایی پارکینگ» در رابطه با روشنایی پارکینگ‌های سرپوشیده صحبت کردیم. گفتیم که شدت نور در یک پارکینگ بایستی حداقل ۵۰ لوکس نوری باشد و این نور به صورت یکدست در تمام محوطه پارکینگ منتشر شده باشد. در مورد پارکینگ‌های روباز نیز استفاده از برج‌های نوری که با پروژکتورهای قدرتمند تجهیز شده باشند، یا چراغ‌های خیابانی توصیه می‌شود.

در مورد روشنایی انبار نیز باید توجه داشته باشید که چراغ‌های استفاده شده در این اماکن بایستی استانداردهای لازم برای مقاومت در برابر نفوذ گرد و خاک را داشته باشند. نور بایستی یکدست و کامل تمام فضای انبار را پوشش دهد تا کار حمل و نقل کالاها بدون مشکل پیش رود. استفاده از سنسورهای حساس به حرکت هم می‌تواند تا حد زیادی هزینه‌های شما را کاهش دهد.

محصولات پیشنهادی:

برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مشاوره در رابطه با طراحی پروژه‌های روشنایی و نورپردازی می‌توانید با شماره تلفن ۶۶۷۵۲۰۰۵-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print