تیم تحریریه اکووات: این مقاله به عنوان راهنمای روشنایی فروشگاه قرار است تا در طراحی و اجرای روشنایی مطلوب فروشگاه به شما کمک کند.

روشنایی فروشگاه و مراکز خرید را می‌توان به ۴ دسته اصلی تقسیم بندی کرد:

  • نورپردازی عمومی؛
  • نورپردازی موضعی؛
  • نورپردازی تاکیدی؛
  • نورپردازی تزیینی.

همچنین انواع و اقسام ادوات روشنایی مختلف وجود دارد که برای استفاده در نورپردازی فروشگاه در دسترس شماست: لامپ‌های رشته‌ای، لامپ‌های کم‌مصرف، هالوژن‌ها و لامپ و چراغ‌های ال ای دی.

نورپردازی و روشنایی فروشگاه بوتیک لباس - وبلاگ روشنایی اکووات
صمیمی، مجلل، طبق مد روز، فانتزی، سریع، یا آرامش‌بخش؛ همه این‌ها احساساتی هستند که روشنایی فروشگاه  می‌تواند به محض ورود مشتری به بر وی القا کند.

چرا در بحث فروش، روشنایی فروشگاه اهمیت خاصی دارد؟

روشنایی فروشگاه‌ها نقشی اساسی در ایجاد حس راحتی در مشتریان و ترغیب آن‌ها به خرید دارد. لزلی استرن، بنیان‌گذار شرکت طراحی لزلی می‌گوید: «نقش نورپردازی صحیح یک فروشگاه خیلی بیشتر از روشن کردن محیط مغازه است. نورپردازی می‌تواند حس و حال و اتمسفر یک فروشگاه را تعیین کند، خریداران را به مکان‌های خاصی از فروشگاه هدایت کند و یک پیش‌زمینه روانی مثبت برای مشتریان شما در هنگام بازدید از فروشگاه پدید آورد.

گام اول: هر چهار مدل متفاوت روشنایی فروشگاه را بشناسید.

با استفاده از چراغ‌های مختلف و شیوه‌های مختلف روشنایی می‌توانیم ترکیبات گوناگونی از حال و هوا را برای یک فروشگاه به ارمغان بیاوریم. لزلی استرن معتقد است که حال و هوایی که شما در فروشگاه‌تان به وجود می‌آورید کاملا بستگی دارد به این که شما از چه ترکیبی از شیوه‌های روشنایی مختلف برای نورپردازی و روشنایی فروشگاه خود استفاده می‌کنید.

این چهار تکنیک عبارتند از:

نورپردازی تاکیدی

نورپردازی تاکیدی شیوه‌ای از روشنایی است که به منظور روشن کردن یک ناحیه، ویترین و یا دکور خاص استفاده می‌شود. لزلی استرن می‌گوید: :هدف نورپردازی تاکیدی ایجاد حس مهم بودن محصول و به چشم آمدن آن است». شیوه‌های مختلفی از نورپردازی تاکیدی توسط مدیران فروشگاه‌ها به کار گرفته می‌شود تا توجه خریداران را به محصول خاصی جلب کنند. استفاده از چراغ‌های ریلی، روشن کردن دیوار پشتی و پس زمینه ویترین مورد نظر، استفاده از نورهای مخفی برای روشن کردن یک ویترین و یا روشن کردن گوشه‌های مغازه به منظور جلب توجه خریداران از جمله این شیوه‌ها است. لزلی استرن: «می‌توانیم از نورپردازی تاکیدی، زمانی که می‌خواهیم یک فضای خاص در میان روشنایی عمومی جلب توجه توجه کند، استفاده کنیم.»

نورپردازی موضعی

نورپردازی موضعی آن شیوه از نورپردازی است که روشنایی لازم برای انجام یک کار خاص را تامین می‌کند. اتاق‌های پرو، باجه‌های راهنما و صندوق فروش‌گاه‌ها از جمله مکان‌هایی هستند که می‌توانند با نورپردازی موضعی روشن شوند.

نورپردازی تززینی

با به کارگیری نورپردازی تزیینی در کنار شیوه‌های فوق، عناصر تزیینی به فضای فروشگاه شما اضافه می‌شود. این مدل روشنایی با استفاده از لوسترها، چراغ‌های آویز و یا رقص نورهای مرتبط با حیطه کاری شما قابل دسترسی است. لازم به ذکر است که این شیوه روشنایی (و دیگر شیوه‌هایی که تا به اینجا مرور کردیم) به تنهایی جوابگوی نیازهای روشنایی فروشگاه نیستند و می‌بایست از نورپردازی عمومی نیز در کنار آن استفاده کنید.

نورپردازی تزیینی تصویر چشم‌گیر و خاطره‌انگیزی در ذهن مشتریان شما ثبت خواهد کرد.

نورپردازی عمومی

نورپردازی عمومی یا نورپردازی محیطی منبع اصلی نورپردازی محیط فروشگاه شماست. لزلی استرن در رابطه با نورپردازی عمومی: «نورپردازی عمومی فواصل تاریکی که توسط نورپردازی‌های تزیینی، تاکیدی و موضعی ایجاد می‌شوند را به صورت یک‌دست و دلپذیری روشن می‌کند.» هدف اصلی نورپردازی عمومی ایجاد فضایی راحت و دلپذیر برای مشتریان در سرتاسر فروشگاه است.

میتوان با استفاده از چند پنل ال ای دی یا چراغ‌های توکار نورپردازی عمومی محوطه داخلی فروشگاه را تامین کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print