راهنمای طراحی نورپردازی و روشنایی فروشگاه در چهار گام

تیم تحریریه اکووات: این مقاله از مجله اکووات به عنوان راهنمای طراحی نورپردازی و روشنایی فروشگاه قرار است تا در طراحی و اجرای روشنایی مطلوب فروشگاه به شما کمک کند. امیدواریم در پایان مطالعه این مقاله، درهای جدیدی در مسیر طراحی نورپردازی و روشنایی فروشگاه و اماکن تجاری برای شما گشوده شده باشد.

گام اول: چهار مدل متفاوت نورپردازی و روشنایی فروشگاه را بشناسید.

نورپردازی و روشنایی فروشگاه و مراکز خرید را می‌توان به ۴ دسته اصلی تقسیم بندی کرد:

  • نورپردازی عمومی؛
  • نورپردازی موضعی؛
  • نورپردازی تاکیدی؛
  • نورپردازی تزیینی.

همچنین انواع و اقسام ادوات روشنایی مختلف وجود دارد که برای استفاده در نورپردازی فروشگاه در دسترس شماست: لامپ‌های رشته‌ای، لامپ‌های کم‌مصرف، هالوژن‌ها و لامپ و چراغ‌های ال ای دی.

نورپردازی و روشنایی فروشگاه بوتیک لباس - طراحی نورپردازی و روشنایی فروشگاه در چهار گام
صمیمی، مجلل، طبق مد روز، فانتزی، سریع، یا آرامش‌بخش؛ همه این‌ها احساساتی هستند که روشنایی فروشگاه  می‌تواند به محض ورود مشتری به بر وی القا کند.

چرا در بحث فروش، روشنایی فروشگاه اهمیت خاصی دارد؟

روشنایی فروشگاه‌ها نقشی اساسی در ایجاد حس راحتی در مشتریان و ترغیب آن‌ها به خرید دارد. لزلی استرن، بنیان‌گذار شرکت طراحی لزلی می‌گوید: «نقش نورپردازی صحیح یک فروشگاه خیلی بیشتر از روشن کردن محیط مغازه است. نورپردازی می‌تواند حس و حال و اتمسفر یک فروشگاه را تعیین کند، خریداران را به مکان‌های خاصی از فروشگاه هدایت کند و یک پیش‌زمینه روانی مثبت برای مشتریان شما در هنگام بازدید از فروشگاه پدید آورد.

با استفاده از چراغ‌های مختلف و شیوه‌های مختلف روشنایی می‌توانیم ترکیبات گوناگونی از حال و هوا را برای یک فروشگاه به ارمغان بیاوریم. لزلی استرن معتقد است که حال و هوایی که شما در فروشگاه‌تان به وجود می‌آورید کاملا بستگی دارد به این که شما از چه ترکیبی از شیوه‌های روشنایی مختلف برای نورپردازی و روشنایی فروشگاه خود استفاده می‌کنید.

این چهار تکنیک عبارتند از:

نورپردازی تاکیدی

نورپردازی تاکیدی شیوه‌ای از روشنایی است که به منظور روشن کردن یک ناحیه، ویترین و یا دکور خاص استفاده می‌شود. لزلی استرن می‌گوید: :هدف نورپردازی تاکیدی ایجاد حس مهم بودن محصول و به چشم آمدن آن است». شیوه‌های مختلفی از نورپردازی تاکیدی توسط مدیران فروشگاه‌ها به کار گرفته می‌شود تا توجه خریداران را به محصول خاصی جلب کنند. استفاده از چراغ‌های ریلی، روشن کردن دیوار پشتی و پس زمینه ویترین مورد نظر، استفاده از نورهای مخفی برای روشن کردن یک ویترین و یا روشن کردن گوشه‌های مغازه به منظور جلب توجه خریداران از جمله این شیوه‌ها است. لزلی استرن: «می‌توانیم از نورپردازی تاکیدی، زمانی که می‌خواهیم یک فضای خاص در میان روشنایی عمومی جلب توجه توجه کند، استفاده کنیم.»

نورپردازی موضعی

نورپردازی موضعی آن شیوه از نورپردازی است که روشنایی لازم برای انجام یک کار خاص را تامین می‌کند. اتاق‌های پرو، باجه‌های راهنما و صندوق فروش‌گاه‌ها از جمله مکان‌هایی هستند که می‌توانند با نورپردازی موضعی روشن شوند.

نورپردازی تززینی

با به کارگیری نورپردازی تزیینی در کنار شیوه‌های فوق، عناصر تزیینی به فضای فروشگاه شما اضافه می‌شود. این مدل روشنایی با استفاده از لوسترها، چراغ‌های آویز و یا رقص نورهای مرتبط با حیطه کاری شما قابل دسترسی است. لازم به ذکر است که این شیوه روشنایی (و دیگر شیوه‌هایی که تا به اینجا مرور کردیم) به تنهایی جوابگوی نیازهای روشنایی فروشگاه نیستند و می‌بایست از نورپردازی عمومی نیز در کنار آن استفاده کنید.

نورپردازی تزیینی تصویر چشم‌گیر و خاطره‌انگیزی در ذهن مشتریان شما ثبت خواهد کرد.

نورپردازی عمومی

نورپردازی عمومی یا نورپردازی محیطی منبع اصلی نورپردازی محیط فروشگاه شماست. لزلی استرن در رابطه با نورپردازی عمومی: «نورپردازی عمومی فواصل تاریکی که توسط نورپردازی‌های تزیینی، تاکیدی و موضعی ایجاد می‌شوند را به صورت یک‌دست و دلپذیری روشن می‌کند.» هدف اصلی نورپردازی عمومی ایجاد فضایی راحت و دلپذیر برای مشتریان در سرتاسر فروشگاه است.

میتوان با استفاده از چند پنل ال ای دی یا چراغ‌های توکار نورپردازی عمومی محوطه داخلی فروشگاه را تامین کرد.

گام دوم: گزینه‌های روشنایی پیش روی خودتان را بررسی کنید.

هر کدام از سبک‌های روشنایی که در بخش اول در مورد آن‌ها صحبت کردیم را می‌توانیم با استفاده از شیوه‌های مختلف روشنایی بدست آورد. شما باید از میان چراغ رشته‌ای، لامپ‌های کم مصرف و روشنایی‌های ال ای دی یک گزینه را به درستی انتخاب کنید تا نور مناسب در سرتاسر فروشگاه‌تان، ویترین‌های شما را در چشم مشتریان روشن و چشم‌گیر جلوه دهند.

لومن و دمای رنگ

تا کنون در مورد دمای رنگ و میزان روشنایی (لومن) مورد نیاز برای فضاهای مختلف صحبت کرده‌ایم. اما در این قسمت می‌خواهیم چکیده و خلاصه این صحبت‌ها را برایتان مطرح کنیم.

دمای رنگ - چراغ آفتابی مهتابی و طبیعی - راهنمای روشنایی فروشگاه

 دمای رنگ مشخص کننده زردی و سفیدی نور یک چراغ است. چراغ‌هایی که نور زرد یا به اصطلاح آفتابی دارند، دمای رنگ‌شان در محدوده ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ درجه کلوین قرار دارد. این عدد برای چراغ‌هایی با نور طبیعی بین ۳۵۰۰ تا ۵۰۰۰ است و نور سفید یا مهتابی دمای رنگ ۵۰۰۰ به بالا دارد. نورهای گرم فضای راحت و گرمی را برای مشتریان ایجاد می‌کنند در حالی که نورهای سردتر (سفیدتر) حال و هوای مدرن‌تری دارند.

می‌توانید از ترکیب دمای نورهای مختلف برای فضاسازی در فروشگاه خود استفاده کنید. البته توصیه می‌شود که فروشگاه‌های کوچکتر سراغ این تکنیک نروند. برای انتخاب دمای رنگ چراغ‌های خود می‌بایستی به میزان نور طبیعی دریافتی از فضای باز، ارتفاع سقف، مساحت فروشگاه و رنگ دیواره‌های فروشگاه توجه داشته باشید.

لومن همان معیار سنجش میزان نوری است که توسط یک چراغ تولید می‌شود. در واقع هر چه یک چراغ لومن بالاتری داشته باشد یعنی میزان نور بیشتری تولید می‌کند، به همین دلیل نیز لومن نسبت وات معیار معتبرتری برای انتخاب چراغ است. خلاصه این که اگر محیط فروشگاه‌تان را روشن‌تر می‌خواهید باید چراغی با لومن بیشتر انتخاب کنید. با یک حساب سر انگشتی می‌توانید بفهمید که آیا نور فروشگاه‌تان به اندازه کافی است یا خیر. طریقه این محاسبه را در بخش بعدی آموزش می‌دهیم.

چه نوع چراغی لازم است؟

برای طراحی نورپردازی یک فروشگاه لازم است انواع مختلف چراغ‌ها را نیز بشناسید. همان طور که پیش از این گفتیم چراغ‌ها بر اساس نحوه تولید روشنایی به سه دسته رشته‌ای، کم مصرف و ال ای دی دسته بندی می‌شوند. در باره تفاوت‌های هر کدام از این خانواده‌ها پیش از این صحبت کرده‌ایم. چراغ‌های ال ای دی نسبت به دو خانواده دیگر انرژی به مراتب کمتری مصرف می‌کند، طول عمر طولانی‌تری دارد، کیفیت نور آن بیشتر است و می‌توان از آن برای روشنایی فروشگاه‌های مختلف استفاده کرد.

فروشگاه‌های زیادی از چراغ‌های ال ای دی برای روشنایی استفاده می‌کنند و صنعت ال ای دی رشد چشم‌گیری در این چند سال اخیر داشته است. چراغ‌های ال ای دی در مدل‌های متنوع عرضه می‌شوند و تقریبا تمامی نیازهای روشنایی فروشگاه را برطرف می‌کنند.

طراحی نورپردازی و روشنایی فروشگاه در چهار گام  - مدل های مختلف چراغ های ال ای دی قابل استفاده در روشنایی و نورپردازی فروشگاه - راهنمای روشنایی فروشگاه

رایج‌ترین مدل‌های چراغ‌های ال ای دی در تصویر فوق نشان داده شده است. شما می‌توانید هر کدام از این شیوه‌ها را با میزان روشنایی و دمای رنگ مد نظر خود استفاده کنید.

گام سوم: طراحی نورپردازی فروشگاه و برآورد هزینه

بعد از دانستن مبانی نورپردازی و انواع چراغ، حالا می‌توانید روشنایی فروشگاه خودتان را طراحی کنید. کافیست یک کاغذ بردارید یا که از یک نرم افزار کامپیوتری طراحی (CAD) استفاده کنید و پلان فروشگاه‌تان را بر روی آن به صورت شماتیک و کلی پیاده کنید. در مراحل بعدی می‌بینیم که کیفیت و دقت نقشه‌ای که از فروشگاه می‌کشید چندان مهم نیست.

لزلی استرن می‌گوید بهتر است که طراحی روشنایی و نورپردازی خود را به صورت مرحله به مرحله انجام دهید، و در هر مرحله هر کدام از سبک‌های نورپردازی که فروشگاه شما لازم دارد را کامل کنید، سپس سراغ سبک بعدی بروید. اولویت در این مراحل با نورپردازی تاکیدی (accent lighting) است.

همان طور که پیش از این در رابطه با نورپردازی تاکیدی صحبت کردیم، نورپردازی تاکیدی به منظور جلب توجه و برجسته‌تر کردن یک محصول استفاده می‌شود. چراغ‌های قابل تنظیم، چراغ‌های ریلی و چراغ فکی از جمله چراغ‌هایی هستند که می‌توانیم از آن‌ها برای نورپردازی تاکیدی استفاده کنیم. در این مرحله مکان‌هایی را که می‌خواهیم بیش‌تر از بقیه فضاها به چشم بیایند را روشن می‌کنیم؛ برای مثال در یک بوتیک این فضاها شامل قفسه‌ها، ویترین و محل‌های قرارگیری مانکن‌ها می‌شود.

بعد از این که محل مناسب چراغ‌های تاکیدی را مشخص کردید، وقت آن می‌رسد که مکان چراغ‌های موضعی را مشخص کنید. نورپردازی موضعی نواحی مختلفی مانند صندوق، باجه راهنما، اتاق‌های پرو و تمامی محل‌هایی که نیاز به نور بیشتری برای انجام کار دارند را شامل می‌شود.

می‌توانیم نورپردازی موضعی را با نورپردازی دکوراتیو ترکیب کنیم؛ به این معنی که برای تامین نور نقاطی که به نورپردازی موضعی نیاز دارند، از انواع روشنایی قابل استفاده در روشنایی دکوراتیو مانند لوسترها، چراغ‌های آویز، چراغ‌های دیواری و … استفاده کنیم تا علاوه بر تامین نور مورد نیاز آن محل، به زیبایی فروشگاه خود نیز افزوده باشیم.

مرحله بعدی جانمایی نصب چراغ‌های دکوراتیو است. بعد از طراحی نورپردازی تاکیدی و نورپردازی موضعی می‌توانید محیط فروشگاه خود را بررسی کنید و ببینید آیا هنوز جایی وجود دارد که بتوان آن را به وسیله یک چراغ تزیینی زیبا روشن کرد؟ در بسیاری از فروشگاه‌ها جای کافی برای یک لوستر در وسط فروشگاه پیدا می‌شود که ظاهر فروشگاه را کاملا تغییر می‌دهد و زیبایی خاصی به آن می‌بخشد.

نورپردازی تزیینی و دکوراتیو باعث می‌شود که فروشگاه شما چشم مشتری را بگیرد و نگاه او به برند شما عوض شود. لزلی استرن می‌گوید: «انتخاب یک لوستر مناسب برای مکان مناسب باعث می‌شود که فروشگاه شما در ذهن‌ها بماند.» مسئله مهم دیگری که وجود هم‌خوانی تزیینات با سبک چیدمان و طراحی فروشگاه شماست. نمی‌شود یک لوستر کلاسیک و قدیمی را وسط یک فروشگاه مدرن قرار داد.

مرحله آخر استفاده از نورپردازی عمومی برای پر کردن فضاهای تاریک مانده فروشگاه است. تا قبل این مرحله بخش زیادی از فروشگاه شما با نورپردازی تاکیدی، موضعی و تزیینی روشن شده است و حالا نوبت آن است که فضاهای تاریک‌تر را بوسیله نورپردازی عمومی روشن کنید تا روشنایی یکدست و دلچسبی در فروشگاه‌تان داشته باشید.

طراحی نورپردازی و روشنایی فروشگاه در چهار گام – بخش سوم طراحی روشنایی

برای نورپردازی عمومی می‌توانید از پنل‌های ال ای دی و چراغ‌های توکار سقفی استفاده کنید. لزلی استرن معتقد است این رویه پایین به بالای طراحی روشنایی باعث می‌شود تا تمام فروشگاه شما نور یک دست و دلپذیری داشته باشد. اجرای نورپردازی عمومی در مرحله آخر باعث می‌شود تا هیچ ناحیه‌ای در فروشگاه شما بیش از حد روشن نشده باشد و نورپردازی تاکیدی بتواند کار خودش را به خوبی انجام بدهد و حواس مشتریان را به سمتی که محصولات شما قرار گرفته‌اند جلب کند.

اگر قصد خرید چراغ‌های ال ای دی را داشته باشید ممکن است با دیدن قیمت‌های اولیه محصولات در تصمیم خود شک کنید و یا قید طراحی دوباره روشنایی مغازه و فروشگاه خود را بزنید. چراغ‌های ال ای دی با توجه گسترش و ارزان‌تر شدن تکنولوژی تولید چراغ‌های ال ای دی نسبت به گذشته کاهش قیمت شدیدی داشته‌اند اما هنوز ممکن است از نظر بعضی‌ها و در مقایسه با متدهای دیگر روشنایی (چراغ‌های کم مصرف و رشته‌ای) قیمت بالایی داشته باشند.

در این جا باید برای شما یادآوری کنیم که چراغ‌های ال ای دی ۲۵٪ چراغ‌های رشته ای و ۴۰٪ لامپ‌های کم مصرف انرژی مصرف می‌کنند و به همین میزان در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌شود. دوره بازگشت هزینه‌ی شما برای چراغ‌های ال ای دی در حدود ۲ تا ۳ سال تخمین زده می‌شود؛ یعنی ۲ تا ۳ سال زمان می‌برد که تمامی هزینه‌ای که برای خرید چراغ‌های ال ای دی کرده‌اید را از طریق صرفه‌جویی در هزینه برق به جیب‌تان برگردد و از آن‌جا به بعد این شمایید که سود می‌کنید. پس حتما در هنگام خرید به میزان انرژی صرفه‌جویی شده و سودی که از طریق استفاده از چراغ‌های ال ای دی بهره‌مند می‌شوید را مد نظر داشته باشید.

گام چهارم: طرح خود برای نورپردازی فروشگاه را مرور کنید.

بعد از اینکه طرح اولیه روشنایی فروشگاه خود را بر روی کاغذ تهیه کردید، لازم است مطمئن شوید که نورپردازی فروشگاه شما در صورت اجرایی شدن آن نور لازم را تامین می‌کند یا خیر.

پیش از این و در یک مقاله مفصل میزان نور لازم برای مکان‌های مختلف را بررسی کرده بودیم ولی به طور میانگین بخواهیم بگوییم که به ازای هر متر مکعب از فضای فروشگاه، ۷۰ لومن روشنایی عمومی لازم است. برای محاسبه میزان نور مورد نیاز اول باید حجم فضای فروشگاه خود را حساب کنید.

طراحی نورپردازی و روشنایی فروشگاه در چهار گام

میزان روشنایی مورد نیاز برای نورپردازی فروشگاه بین ۶۵ تا ۹۰ لومن به ازای هر متر مکعب از فضای فروشگاه است.

با محاسبه حجم فروشگاه، و به دنبال آن میزان روشنایی تقریبی مورد نیاز بر حسب لومن، می‌توانید بفهمید که شیوه نورپردازی‌ای که برای فروشگاه خود طراحی کرده‌اید، آیا به اندازه هست یا خیر؟ اگر عدد حاصل از مجموع لومن‌های تمامی چراغ‌هایی که انتخاب کرده‌اید نزدیک به عدد حاصل از این محاسبه سریع باشد، طراحی روشنایی شما درست است وگرنه که نیاز به اضافه یا کم کردن چراغ دارید.

راه حل سریع دیگری که می‌توانید به وسیله آن نور فروشگاه آن را تنظیم کنید، رعایت فاصله میان لامپ‌ها است. لزلی استرن می‌گوید که نباید فاصله هر دو چراغ در فروشگاه بیش از ۱٫۸ متر باشد. این قاعده بیشتر در مورد چراغ‌های ریلی و چراغ‌های توکار صدق می‌کند و پنل‌های ال ای دی و چراغ‌های روشنایی عمومی می‌توانند با توجه به میزان نور تاکیدی یا موضعی موجود در آن محدوده از فروشگاه، فاصله‌ی بیشتری از این مقدار داشته باشند.

از متخصصین کمک بگیرید.

اگر به دنبال بهترین کارایی و بهره‌وری از روشنایی جدید فروشگاه خود هستید، حتما از متخصصین این حوزه در انتخاب و تعیین مکان روشنایی جدید خود استفاده کنید. متخصصین دوره دیده و با تجربه اکووات آماده‌اند تا با توجه به فضای داخلی فروشگاه شما، مشاوره و اطلاعات لازم را برای تغییر روشنایی قدیمی فروشگاه‌تان به روشنایی مدرن و به صرفه ال ای دی را در اختیارتان بگذارند.

طراحی نورپردازی و روشنایی فروشگاه در چهار گام  - روشنایی لازم برای فروشگاه

ونسا واسکز متخصص روشنایی تجاری می‌گوید بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک خودشان اقدام به تعویض روشنایی فروشگاه‌شان می‌کنند یا که وقتی به مغازه جدیدی نقل مکان می‌کنند، از همان روشنایی موجود استفاده می‌کنند. در حالی که اکثر آن‌ها می‌خواهند از ال ای دی به عنوان منبع روشنایی کم مصرف و مدرن استفاده کنند، اما با جانمایی غلط، کیفیت نورپردازی فروشگاه خود را کاهش می‌دهند.

اگر قصد ارتقا و یا طراحی نورپردازی و روشنایی فروشگاه یا محل کار خود را دارید و می‌خواهید شما هم با موج استفاده کنندگان از روشنایی پاک و با صرفه ال ای دی همراه شوید، همین امروز با شماره تلفن ۰۲۱۶۶۷۵۲۰۰۵ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. متخصصین اکووات آماده مشاوره و ارائه راه‌حل‌های نورپردازی به شما هستند.

در print به اشتراک بگذارید
چاپ این مقاله

به اشتراک بگذارید:

در twitter به اشتراک بگذارید
در facebook به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید
نظرات کاربران

۲ Comments

  • سلام وقت شما بخیر
    من از شما راهنمایی میخواستم. ببخشید یه موبایل فروشی ۱۲متری برای نورپردازی داخلی به چه تعداد روشنایی نیاز دارد؟
    یعنی نورهای محیطی. تاکیدی. وظیفه ای و تاکیدی باید چطور و به چه تعداد استفاده شوند؟

    Reply
    • با عرض سلام و احترام
      برای متراژی که مدنظر دارید برای نورپردازی تاکیدی میتونید از چراغ‌های ریلی استفاده کنید (از نظر توان چراغ و تعداد آن باید ارتفاع سقف فروشگاه هم در نظر گرفته شود) و هم‌چنین برای نورپردازی عمومی میتونید از چراغ‎‌های توکار DP و یا AR111 استفاده نمایید.
      برای مشاوره جهت انتخاب چراغ با شماره ۵۸۶۴۲-۰۲۱ و یا ۸۸۰۳۱۰۰۲-۰۲۱ تماس بگیرید.

      Reply

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *