نورپردازی و روشنایی فروشگاهی و تجاری – نورپردازی و روشنایی مراکز تجاری و مال

نورپردازی مراکز تجاری و فروشگاه‌ها - اکووات

مراکز تجاری این روزها از حالت ساده سابق خود که مجموعه‌ای از مغازه‌های مختلف در کنار یکدیگر بودند خارج شده‌ و حالا جای مشخص و ثابتی در برنامه‌های اوقات فراغت خانواده‌ها دارند. در نتیجه نورپردازی و روشنایی مراکز تجاری نقش به سزایی در تجربه‌ای که مشتریان از حضور در آن فضا دارند ایفا می‌کند. این روزها روشنایی مراکز تجاری نیز به موضوعی فراتر از روشن‌کردن فضا تبدیل شده است. در این مقاله، نورپردازی مدرن واحدهای تجاری و فروشگاه‌ها از زوایای مختلف مورد بررسی قرار می­‌گیرد.

بخش‌­هایی که باید در یک مرکز تجاری به فکر روشنایی آن­‌‌ها بود

نورپردازی صحیح فاکتوری اساسی در جهت موفقیت و جذابیت هر مرکز خریدی محسوب می‌شود. به طور کلی می‌توانیم بگوییم روشنایی مناسب علاوه بر بهره‌وری و طول عمر بالا و کاهش هزینه‌های عملیاتی بایستی توجه مشتریان را به سمتی که باید جلب کند، آن‌ها را در مسیریابی راهنمایی کند و ایمنی لازم را در فضاهای مختلف فضای تجاری تامین کند.

روشنایی و نورپردازی یک مرکز تجاری معمولا از چند بخش مختلف تشکیل شده است:

  1. نما و ظاهر مجموعه
  2. ویترین فروشگاه‌ها و پنجره‌ها
  3. راهروها و محوطه مرکز تجاری
  4. انبار و فضاهای غیرتجاری
  5. کافه و رستوران
  6. پارکینگ

یک مرکز تجاری یا پاساژ مجموعه‌ای یک دست از ساختمان‌ها و مغازه‌هایی است که در کنار هم برای انجام امور تجاری ساخته شده‌اند. معمولا در مجتمع‌های تجاری انواع مختلف مشاغل و اصناف را مشاهده می‌کنیم. هایپرمارکت‌های بزرگ چند طبقه در کنار نمایندگی برندهای مشهور، سینما، رستوران، بانک، باشگاه ورزشی، کتاب فروشی و تعداد زیادی فروشگاه‌های کوچک که به وسیله راه‌روها و فضاهای مختلف به یکدیگر متصل شده‌اند و یک مجموعه تجاری که اغلب اهداف تفریحی و سرگرمی دارد را نیز تشکیل داده‌اند. در ادامه نکات مربوط به نورپردازی هر کدام از فضاهای ذکر شده را با هم مرور می‌کنیم.

ترغیب و تهییج مشتریان با نورپردازی مناسب در مراکز تجاری

نورپردازی مراکز تجاری و فروشگاه‌ها - اکووات

نورپردازی نما و ظاهر مجموعه تجاری

اینکه رهگذران را چطور تحت تاثیر ظاهر مرکز تجاری خود قرار دهید ارتباط مستقیمی با میزان مشتریانی که وارد مجموعه شما می‌شوند، دارد. نورپردازی حساب شده، تاثیرگذار و زیبا می‌تواند کنجکاوی مردم را نسبت به آن چه که داخل مرکز تجاری می‌گذرد جلب کند و آن‌ها را تشویق کند تا از نزدیک نگاهی به فروشگاه‌ها و غرفه‌های پاساژ بزنند. فرقی نمی‌کند که مبلمان بفروشید یا تلفن همراه، خوراکی بفروشید یا لباس، نورپردازی مناسب باعث جلب نظر مخاطبین و برانگیختن کنجکاوی آن‌ها می‌شود.

محصولات پیشنهادی زیر می­تواند بهترین گزینه برای روشنایی زیبا و جذب­کننده محدوده بیرونی یک مرکز تجاری باشد و از نظر امنیت مجتمع در شب نیز مثمر ثمر واقع شود.

نورپردازی ویترین فروشگاه‌ها و پنجره‌ها

مزایای چراغ ریلی و توکار

وقتی صحبت از چراغ فروشگاهی و روشنایی خرده فروشی‌ها می­شود، شاید فکر اغلب ما به سمت فضای داخلی و محیط داخلی فروشگاه می‌رود و اهمیت انتخاب سیستم روشنایی و چراغ فروشگاهی را از آن جهت مطرح می‌کنیم که خریداران درون فروشگاه باید احساس راحتی داشته باشند و بتوانند به راحتی خرید کنند. در حقیقت کمتر کسی به طور دقیق و جزئی به نکات مرتبط با روشنایی ویترین فروشگاه‌ها توجه می‌کند.

چراغ‌های توکار و ریلی جزو پرکاربردترین و البته کاراترین انتخاب‌ها برای روشنایی ویترین به شمار می‌آیند. البته مناسب‌ترین انتخاب به فاکتورهای محیطی مختلفی مثل نوع فروشگاه، اندازه ویترین، نوع جنسی که فروخته می‌شود، بستگی دارد.

چراغ­‌های ریلی:

  • چراغ‌های ریلی عموما به خاطر انعطاف بالا در تغییر مکان و همچنین زاویه تابش از محبوبیت خاصی برخوردارند. یک بار ریل وصل می‌شود و پس از آن بسته به نیاز و تشخیص صاحب فروشگاه چراغ‌های ریلی بر روی آن تغییر مکان می‌دهند و کم یا زیاد می‌شوند.
  • اگر در کار فروش لباس هستید حتما از مانکن‌های متعدد در ویترین فروشگاه خود استفاده می‌کنید. چراغ‌های ریلی قادر هستند به خوبی تمرکز تابش را بر روی مانکن‌های شما بیاندازند و شرایط را طوری رقم زنند که جز آن مانکن‌ها چیز دیگری جلب توجه نکند.

نورپردازی مراکز تجاری و فروشگاه‌ها - اکووات

چراغ‌های توکار نیز مزیت‌ها و به دنبال آن طرفداران خاص خودشان را دارند.

  • چراغ‌های توکار درعین‌حال که نور را یک دست و دلپذیر پخش می‌کنند مزاحمتی برای دید مشتریان ایجاد نمی‌کنند (فرض می‌کنیم ویترین را تا سقف چیده‌اید).
  • چراغ توکار با زاویه تابش‌های کوچک‌تر می‌تواند باعث کشاندن توجه خریداران به بخش‌های خاصی از ویترین شود.
  • موضوع مهم دیگر این است که میزان نور ویترین باید بیشتر از داخل فروشگاه باشد. همان طور که در محیط داخلی فروشگاه چراغ های توکار، نور عمومی محیط را تامین می‌کنند، در نورپردازی ویترین هم باید از چراغ های توکار (DownLight) به منظور تامین روشنایی عمومی و کلی ویترین استفاده کرد و سپس در جهت تکمیل نورپردازی ویترین، و به دلیل وجود طبقات و وجود سایه تیز و ناخوشایند، باید به سراغ روشنایی تاکیدی با استفاده از چراغ های ریلی رفت تا سایه ها از بین رفته و بخش های تیره کاملا پوشش داده شوند.
  • برای روشنایی و نورپردازی کتاب فروشی یا جواهراتی، فروشگاه‌هایی که ویترین آن‌ها تعداد کالاهای بیشتری دارد و یا دارای قفسه بندی است، بهترین انتخاب چراغ‌های توکار هستند. همان طور که گفتیم چراغ‌های توکار نور را به صورت یک‌دست منتشر می‌کنند و این قابلیت را دارند تا با استفاده از زاویه تابش‌های مختلف، تمرکز تابش را حدودی به سمت برخی از نقاط جلب کنیم. البته روشنایی‌های دیگر مثل لامپ‌های جایگزین هالوژن را هم نباید فراموش کنید.

نورپردازی مراکز تجاری و فروشگاه‌ها - اکووات

خورشید نور بیشتری می‌­طلبد!

موضوع دیگر درباره انتخاب چراغ فروشگاهی و روشنایی ویترین، توجه کردن به نورپردازی مناسب شب و روز است. روز‌ها به دلیل تابش نور خورشید به میزان نور بیشتری برای جلب توجه خریداران نیاز است چرا که شما در واقع دارید با نور طبیعی خورشید می‌جنگید. وقتی می‌خواهید به جنگی بروید که حریفتان قوی است باید تجهیزات قدرتمندی نیز داشته باشید. به علاوه این که استفاده از همان نور برای عصر کار اشتباهی است و ویترین بسیار روشن می‌تواند باعث آزار رهگذران و خریداران شود. حدود ۱۶۰۰-۱۷۰۰ لوکس در روز و ۱۱۰۰-۱۲۰۰ لوکس در شب، شدت نور مناسبی است.

CRI بالا، برگ برنده شماست!

اگر کیفیت نور خروجی پراهمیت­تر از میزان آن نباشد، کمتر هم نیست. CRI  بالا بدان معنی است که هیچ­گاه قرار نیست مشتری شما از تغییر رنگ محصول خریداری شده زیر نور خورشید به شما مراجعه کند. علاوه بر این، عدم وجود فلیکر و یا خیرگی، عناصر تعیین کننده در کیفیت نور یک فروشگاه استاندارد هستند.

از دیمر استفاده کنید

نکته دیگر استفاده از دیمر است. دیمرها دست شما را در کم و زیاد کردن نور ویترین و رسیدن آن به حد دلخواه‌تان باز می‌گذارند. دیمرها باعث مصرف بهینه برق می‌شوند و در دراز مدت در هزینه‌های جاری فروشگاه شما نیز تاثیر زیادی خواهند گذاشت.

محصولات پیشنهادی برای نورپردازی حرفه­‌ای فروشگاه:

مراکز تجاری مکانی برای سرگرمی و آرامش

نورپردازی مراکز تجاری و فروشگاه‌ها - اکووات

راهروها و محوطه مرکز تجاری

راهروها، راه‌پله‌ها، آسانسورها و فضاهای مشاع مثل اطراف آب‌نماها و محل‌های استراحت از مهم‌ترین موضوعاتی هستند که در هنگام طراحی روشنایی بایستی به آن‌ها توجه کرد. این فضاها به عنوان مسیرهای اتصال مشتریان به فروشگاه‌ها بایستی بالاترین کیفیت ممکن برای روشنایی را به مشتریان ارائه دهند، چرا که اگر غیر از این باشد موجب خستگی و آزردگی آن‌ها می‌شود. ممکن است مشتریان مدت زمان زیادی را در مرکز تجاری سپری کنند و برای صرف غذا به کافه یا رستوران مجتمع سری بزنند. فراهم کردن فضایی آرام برای خانواده‌ها به منظور صرف غذا و استراحت می‌تواند چنان تاثیر مثبتی در ذهن آن‌ها بگذارد که درآینده نه برای خرید، بلکه برای صرف غذا به مرکز تجاری شما مجدد سر بزنند. موضوع دیگر استفاده از نور طبیعی خورشید در فضاهای تفریحی و استراحت مجتمع است.

پیشنهاد ما به شما استفاده از نورهای گرم و آرامش بخش با کمترین میزان خیرگی و تابش غیر مستقیم است تا فضای مطلوب و دقایقی آرام را به مشتریان هدیه بدهید. به کارگیری اصول نورپردازی انسان محور و استفاده از سنسورها می‌تواند کیفیت روشنایی محیط را بهبود بخشد.

محصولات پیشنهادی:

نورپردازی و روشنایی مراکز تجاری : حوالی مرکز خرید

نورپردازی مراکز تجاری و فروشگاه‌ها - اکووات

پارکینگ، انبار و فضاهای غیرتجاری

شدت نور در یک پارکینگ بایستی حداقل ۵۰ لوکس نوری باشد و این نور به صورت یکدست در تمام محوطه پارکینگ منتشر شده باشد. در مورد پارکینگ‌های روباز نیز استفاده از برج‌های نوری که با پروژکتورهای قدرتمند تجهیز شده باشند، یا چراغ‌های خیابانی توصیه می‌شود.

در مورد روشنایی انبار نیز باید توجه داشته باشید که چراغ‌های استفاده شده در این اماکن بایستی استانداردهای لازم برای مقاومت در برابر نفوذ گرد و خاک را داشته باشند. نور بایستی یکدست و کامل تمام فضای انبار را پوشش دهد تا کار حمل و نقل کالاها بدون مشکل پیش رود. استفاده از سنسورهای حساس به حرکت هم می‌تواند تا حد زیادی هزینه‌های شما را کاهش دهد.

محصولات پیشنهادی:

اگر از خواندن این مقاله راضی بودید و آن را مفید یافتید، خواندن آن را به دوستانتان نیز توصیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مشاوره در رابطه با طراحی پروژه‌های روشنایی و نورپردازی می‌توانید با ما در تماس باشید.

با اکووات همراه باشید.

در print به اشتراک بگذارید
چاپ این مقاله

به اشتراک بگذارید:

در twitter به اشتراک بگذارید
در facebook به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *