راهنمای جامع نورپردازی و روشنایی پوشاک ، بوتیک و فروشگاه لباس

به اشتراک بگذارید:

Share on twitter
Share on facebook
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

تیم تحریریه اکووات: در هر فروشگاهی، نورپردازی و روشنایی به واسطه جذب مشتری و نمایش مناسب کالا ، یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر میزان فروش یک فروشگاه یا مغازه طبقه بندی می‌شود. سعی کرده‌ایم در این مقاله راهنمای جامعی در رابطه با نورپردازی و روشنایی پوشاک ، بوتیک و فروشگاه لباس برای شما ارائه کنیم.

همان طور که پیش از این نیز گفته بودیم، اساساً چهار نوع نورپردازی صحیح وجود دارد که می‌تواند برای دستیابی به بهترین طراحی نورپردازی در دکوراسیون‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. این چهار نوع عبارتند از:

  • نورپردازی محیطی یا عمومی
  • نورپردازی کاری یا موضعی
  • نورپردازی متمرکز یا تاکیدی
  • نورپردازی زینتی

در نورپردازی داخلی مانند اتاق یا سالن پذیرایی با سطح نرمی از یک نور عمومی پر می‌شود. اندازه‌ی نور در این نوع از نورپردازی به اندازه‌ای است که اشیا به خوبی دیده شوند. نورپردازی کار نوری است که به یک منطقه‌ی مشخص تابیده می‌شود و هدف از آن انجام دادن فعالیت‌های بشری مانند مطالعه یا تهیه‌ی غذا است. نورپردازی متمرکز نوعی از نورپردازی کار است که عمدتاً برای تمرکز بر روی آثار هنری و یا ویژگی‌های معماری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نورپردازی و روشنایی پوشاک و بوتیک - نورپردازی میتواند نقاط ضعف فروشگاه شما را بپوشاند

نور عمومی این اجازه را به شما می‌دهد که مشتریان و کارکنان فروشگاه پوشاک یا بوتیک شما بتوانند در فروشگاه شما قدم بزنند ولی آیا این به تنهایی کافیست؟ بدیهی است که خیر، نورپردازی چیزی بیشتر از این هاست. وظیفه نورپردازی جلب توجه و تمرکز مشتریان به سمت محصولات و کالاهایی است که شما قصد فروش آن‌ها را دارید. همچنین با نورپردازی مناسب می‌توانید نا به سامانی‌ها و نکات منفی موجود در فروشگاه خودتان را تا حدود زیادی پوشش دهید. تزریق حرارت و انرژی به محیط و بهبود تجربه خرید مشتریان از جمله تاثیرات مثبت دیگر اجرای دقیق و مناسب نورپردازی و روشنایی پوشاک و بوتیک است.

استایل و مدل نورپردازی و روشنایی پوشاک ، بوتیک و فروشگاه لباس

سبک و مدل نورپردازی و روشنایی فروشگاه موضوع بسیار مهم دیگری است که باید به آن توجه کنید. اگر فروشگاه شما مدرن است و طراحی منحصر به فردی دارد، بایستی به سراغ چراغ‌های مدرن و شیوه‌های نورپردازی مناسب با فروشگاه خود بروید. شما نمی‌توانید همان گونه یک فروشگاه لباس بزرگ و مدرن را نورپردازی می‌کنید، یک بوتیک نقلی که مشتریان ثابت خودش را دارد را هم نورپردازی کنید. اگر سبک نورپردازی‌ای که انتخاب می‌کنید با حال و هوای کلی فروشگاه شما هم‌خوانی نداشته باشد، مشتریان و خریداران نسبت به کالاها و محصولاتی که در فروشگاه عرضه می‌شوند نیز دچار سردرگمی می‌شوند.

همچنین در رابطه با حال و هوا و لحن نورپردازی نیز در مقاله «نورپردازی داخلی مدرن : ایجاد حال و هوای مناسب در نورپردازی» صحبت کرده‌ایم. حال و هوایی که شما به فروشگاه‌تان می‌دهد بایستی همسو با محصولی که عرضه می‌کنید و مشتری هدفی که مد نظرتان قرار دارد باشد. دمای رنگ (نور زرد، سفید یا طبیعی) چراغ‌ها، میزان روشنایی، ادوات روشنایی استفاده و هر فاکتور دیگری که در نورپردازی و روشنایی اهمیت دارد، همه تحت تاثیر کسب و کار شماست.

نورپردازی و روشنایی پوشاک بوتیک و فروشگاه لباس - نورپردازی فروشگاه لباس بایستی تجربه خرید مشتری را بهبود بخشد

نورپردازی تاکیدی نکته دیگری است که باید حتما مد نظر قرار دهید. مانکن‌ها و قفسه‌هایی که لباس و پوشاک مد نظر را در آن قرار داده اید بایستی به نحوی متمایز از دیگر فضاهای فروشگاه روشن شوند تا جلب توجه کنند. استفاده از چراغ‌های ریلی و چراغ‌های توکار با زاویه تابش کم (تابش نقطه‌ای) باعث می‌شود تا توجه مشتری به سمت یک بخش روشن‌تر جلب شود.

البته باید توجه داشته باشید که این نورپردازی باید به نحوی باشد که برای مشتری آزار دهنده نباشد. تابش‌های بیش از حد روشن و یا ایجاد خیرگی و تابش مستقیم نور به داخل چشم، برای هیچ کسی خوشایند نیست و باعث می‌شود که مشتری بخواهد زودتر فروشگاه شما را ترک کند.

استفاده از ریسه‌ها برای روشنایی زیر میزها و قفسه‌ها، به شرطی که با حال و هوای روشنایی فروشگاه شما همخوانی داشته باشد نیز توصیه می‌شود و باعث بهبود جلوه‌های ظاهری روشنایی فروشگاه شما می‌شود.

نکات تکمیلی در رابطه با نورپردازی و روشنایی پوشاک و بوتیک

برخی از فروشندگان با استفاده از نورپردازی اصولی و ساده به خواسته خود در روشنایی می‌رسند ولی برخی دیگر می‌خواهند که سنگ تمام بگذارند. باید توجه داشته باشید که بوتیک فضایی اسرارآمیزتر و جذاب‌تر از فروشگاه لباس و پوشاک دارد و بایستی این موضوع در حال و هوای نورپردازی (mood) آن نیز جلوه داشته باشد. نورپردازی‌های ملایم و آرامش‌بخش اگر چه می‌توانند به ایجاد حال و هوای مناسب در بوتیک شما کمک کنند، اما بایستی توجه داشته باشید که مشتری باید بتواند به خوبی جزییات و رنگ کالایی که قصد خرید آن را دارد تشخیص دهد، پس نباید نور فضا را تا حدی پایین بیاورید که قدرت تشخیص از مشتری شما سلب شود.

نورپردازی و روشنایی پوشاک بوتیک و فروشگاه لباس - در نورپردازی بوتیک باید نکات بیشتری را رعایت کرد

باید توجه داشته باشید که هدف اول نورپردازی و روشنایی پوشاک ، بوتیک و فروشگاه لباس برای شما، باید بهتر کردن تجربه مشتریان از خرید باشد؛ بعد جنبه‌های زیبایی و ظاهری. جنبه‌های ظاهری هم در این میان بی اهمیت نیستند. شما برای روشنایی و نورپردازی فروشگاه پوشاک خود محدود به استفاده از ادوات روشنایی کلاسیک و قدیمی (مانند لوسترها و آویزهای کلاس بالا) و یا ادوات روشنایی مدرن‌تر مثل چراغ‌های ریلی، پنل‌ها و چراغ‌های توکار هستید. باید توجه داشته باشید که هر کدام از این دو نوع نورپردازی حال و هوای خاص خود را می‌طلبد و نمی‌توانید هر دوی این‌ها را با هم و به صورت مخلوط استفاده کنید.

مخاطب هدف شما نیز تحت تاثیر روشنایی قرار می‌گیرد. تحقیقات نشان داده است معمولا مردان به روشنایی‌های مدرن، و نورهایی با دمای رنگ بالا (نور مهتابی – سفید) تمایل دارند، در مقابل برای اکثر زنان تفاوتی میان روشنایی مدرن یا سنتی وجود ندارد ولی ترجیح می‌دهند از فروشگاه‌هایی خرید کنند که از نورهای رنگی برای تزیین آن استفاده شده است.

توجه داشته باشید اگر شما از تجهیزات روشنایی گران قیمت و درجه یک استفاده کنید، مشتریان شما به صورت خودآگاه و یا ناخودآگاه متوجه این موضوع می‌شوند و کسانی وارد فروشگاه شما می‌شوند به دنبال کالاهای باکیفیت‌تر و قیمت‌های بالاتر هستند. در کنار روشنایی با کیفیت شما بایستی به دیزاین و معماری داخلی فروشگاه، تامین کالاهای خاص و یونیک، و سرویس‌دهی اختصاصی و محترمانه را نیز در نظر داشته باشید.

رعایت کردن این نکات باعث می‌شود تا آن گروه از مشتریانی که مد نظر دارید، پای ثابت خرید از فروشگاه شما شوند. البته به شرطی که عرضه پوشاک باکیفیت با قیمت معقول را فراموش نکنید!

برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مشاوره در رابطه با پروژه‌های روشنایی می‌توانید با شماره تلفن ۶۶۷۵۲۰۰۵-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید.

آخرین‌های مجله
بخش‌های تحریریه
نظرات کاربران

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share on print
چاپ این مقاله